Seværdigheder i Esbjerg: Det skal du opleve i den vestjyske by

oktober 12, 2022 0 Af admin

Esbjerg er en havneby og hjemsted for Esbjerg Kommune på vestkysten af den jyske halvø i det sydvestlige Danmark. På landevejen ligger den 71 km vest for Kolding og 164 km sydvest for Aarhus. Med en bybefolkning på 71.618 indbyggere (pr. 1. januar 2016) og en bybefolkning på 112.494 (pr. 1. januar 2016), er det den femtestørste by i Danmark og den største i Vestjylland.

Fra nogle få gårde til 70.000 indbyggere

Før man i 1868 besluttede at etablere en havn i Esbjerg, bestod området kun af nogle få gårde. Esbjerg udviklede sig hurtigt, og befolkningen steg til 13.000 i 1901 og 70.000 i 1970. Ud over fiskeri og skibsfart blev byen også et vigtigt center for landbrugseksport. I årenes løb er mange af byens besøgende ikke kun kommet for at arbejde i havnen eller på boreplatformene i Nordsøen, men også for at besøge familien eller venner.

Andre vigtige besøgsgrupper er krydstogtpassagerer og dagsturister, der kommer for at se de mange attraktioner i og omkring Esbjerg. Disse omfatter Vestjyllands Museum, Fiskeri- og Søfartsmuseet og Kunstgalleriet. Med sine mange parker og haver, Esbjerg er en grøn by. Den vigtigste butiksgade er den den hyggelige Borgergade, som løber gennem centrum af byen. En anden bemærkelsesværdig butiksgade er Kongensgade, en stort set trafikfri gade, der er foret med attraktive bygninger fra det 18. og 19. århundrede, hvoraf nogle nu huser butikker og restauranter.

Oplevelser i Esbjerg

Esbjerg er en livlig by med et bredt udvalg af kultur- og fritidsaktiviteter. Byen har sit eget symfoniorkester, teater og museum samt en række mindre kultursteder. Der er også en række biografer, fitnesscentre, flere store sportsklubber og mange andre fritidsfaciliteter. Hvert år afholder byen er vært for en række festivaler og arrangementer, herunder Esbjerg Festuge og Esbjerg Jazz Festival.

En af de mest populære turistattraktioner i Esbjerg er Mennesket ved havet – en serie af 4 store hvide mænd, der sidder og spejder ud over havet. Menneskene er 9 meter høje og kan ses på lang afstand.

Et andet populært turistmål er Vestjyllands Museum, som ligger i Esbjergs centrum. Museet fortæller historien om regionens historie og kultur, fra stenalderen til i dag.

Fiskeri- og søfartsmuseet ligger i den gamle fiskemarkedsbygning på havnefronten. Museet dækker historien om fiskeri og søhandel i Esbjerg og omfatter en stor samling af både og skibsmodeller.

Kunstgalleriet, som ligger i det tidligere rådhus, rummer en samling af malerier, skulpturer og grafik af danske og internationale kunstnere. Galleriet er også vært for midlertidige udstillinger af samtidskunst.

Find et hotel i Esbjerg

Der er en række hoteller i Esbjerg, lige fra billige hoteller til luksushoteller. For en liste over hoteller i Esbjerg, se venligst følgende hjemmeside: https://virksomhedsdata.com/hotel/

Sådan kommer du rundt i Esbjerg

Den bedste måde at komme rundt i Esbjerg på er til fods eller på cykel. Der er et godt netværk af cykelstier, og byen er relativt flad, så det er nemt at komme rundt. Hvis du besøger Esbjerg i kort tid, kan du overveje at leje en cykel. Der er også et godt offentligt transportsystem i Esbjerg med busser, der kører til alle dele af byen.