Udfordringer ved start af webshop

Udfordringer ved start af webshop

august 7, 2012 0 Af admin

Da jeg skulle starte min webshop op, var der en masse ting jeg skulle tage stilling til. Når man ikke har prøvet det før, er der selvfølelig nogle udfordringer man skulle løse.

Først og fremmest skulle jeg finde ud af hvordan jeg gerne ville have webshoppen skulle se ud. Jeg havde fra starten besluttet mig for jeg ville en en professionel til at lave webshoppen, da jeg ikke selv har kompetencerne. Men udover at finde ud af hvordan den skulle se ud, skulle grafikeren vide hvilket system den skulle laves i. Det webbureau jeg havde besluttet mig for, laver webshop i Magento så derfor valgte jeg også det. Det er verdens største opensource platform til webshops, så det lød også som en god løsning i mine ører.

Da jeg havde besluttet mig for design og platform til webshoppen, skulle der selvfølgelig også være mulighed for at modtage betalinger. Her skal man ud og have fat i en betalingsgateway og her skulle der være to store spillere i Danmark, Quickpay og ePay. Da det webbureau jeg valgte havde en god aftale med ePay valgte jeg dem. Det koster omkring 150 kroner om måneden og så skulle der hosting til selve shoppen til ca. samme pris.

Så det er jo ikke så galt, men der hvor jeg lidt tabte munden var da jeg hørte man også skulle have en aftale med PBS, som bare i ansøgningsgebyr tager 3500 kroner. Derudover så skal man betale et årligt gebyr på omkring 2500 hvis man vil have alle de gængse betalingskort. Derudover tager de et fast transaktionsgebyr for hver transaktion. Jeg undersøgte lidt med alternativer, men det virker desværre ikke til der er nogle gode alternativer, hvis man skal virke som en seriøs netbutik.

Men hvis man kigger på det alt i alt, så er det en ret beskeden omkostning for at have sådan en netbutik kørende, og klart noget jeg vil anbefale alle fysiske butikker at få.